Opieka nad pacjentem po udarze

Opieka nad pacjentem po przebytym udarze – 10 kroków

Opieka nad osobą po przebytym udarze. Profesjonalna rehabilitacja domowa w Nowej Soli -mgr Maciej Bezak. Źródło: Getty images

1. Rehabilitacja prowadzona przez wykwalifikowanego fizjoterapeutę.

Jest to jeden kluczowych elementów powrotu to sprawności fizycznej. Rehabilitacja powinna zostać wprowadzona jak najwcześniej po ustabilizowaniu stanu pacjenta. Więcej o samej rehabilitacji po udarze przeczytasz w Artykule ,, Rehabilitacja pacjenta po udarze, na czym polega”

Zapoznaj się z OFERTA rehabilitacji domu Pacjenta.

2. Regularny pomiar ciśnienia, temperatury oraz poziomu cukru we krwi.

3. Wnikliwa obserwacja Pacjenta:

Zwróć uwagę na wygląd zewnętrzny, szczególnie na:

• kolor skóry, kolor ust.
  • objawy osłabienia organizmu (omdlenia, brak sił, zawroty głowy, brak apetytu)
  • utrudniony kontakt (problemy z mową, kojarzenie faktów, brak kontaktu wzrokowego lub jego pogorszenie)
  • obserwacja ciała (zwłaszcza kondycji skóry), czy nie pojawiają się jakieś zmiany na ciele (np. siniaki czy odleżyny).

4. Regularne zmiany pozycji pacjenta (np. z pozycji leżącej do półsiedzącej, na bok, zmiana boków).

Zmianę pozycji należy zaplanować co maksymalnie 3 godziny. Ważne: nie kładziemy pacjenta na brzuchu!

Oklepywanie pleców pacjenta jest szczególnie istotne u osób, które mają problemy z oddychaniem (np. po przebytym zapaleniu płuc). Zapobiega to ponownemu pojawieniu się choroby (ułatwia odksztuszanie, usuwanie nadmiaru wydzieliny płucnej).

Zmiany pozycji oraz oklepywanie ma na celu utrzymanie w dobrej kondycji płuc Pacjenta. Jest to bardzo ważne. Należy zachować szczególną ostrożność, aby głowa osoby znajdowała się w wygodnej pozycji spoczynkowej przez cały dzień. Dla pacjentów, którzy nie są w stanie samodzielnie się poruszać, opiekunowie powinni przygotować poduszki rehabilitacyjne i odprężający materac przeciwodleżynowy.

5. Profilaktyka przeciwodleżynowa

Osoby leżące muszą mieć wdrożone leczenie przeciwodleżynowe. Polega ono na codziennej pielęgnacji i nawilżaniu skóry pacjenta. Może on potrzebować częstej zmiany pozycji ciała w łóżku. Pacjent powinien mieć zmienianą pozycję z boku na bok, na wznak lub na plecy. Przy pozycji na boku warto umieszczać między nogami poduszki (niewielkie), aby zapobiec powstawaniu odleżyn w okolicy kolan oraz bólom bioder. Jeżeli pacjent wymaga stosowania pampersów, przy zmianie zaleca się wdrożenie przerwy przed założeniem kolejego tak, aby skóra w okolicy pośladków „oddychała”. Taki zabieg bardzo pozytywnie wpływa na kondycję delikatnej skóry.

Miejsca, w których najczęsciej pojawiają się odleżyny: kość ogonowa, bok biodra, kolana, pięty. Należy jednak pamiętać o obserwacji CAŁEGO CIAŁA.

6. Higienia – utrzymanie odpowiedniego poziomu czystości

Jeżeli Pacjent jest zacewnikowany, trzeba dbać szczególnie o higienę oraz regularne zmiany cewnika aby nie nabawić się zakażenia bakteryjnego.

7. Delikatne masowanie kończyn po stronie chorej oraz zdrowej

Masaż poprawia ukrwienie oraz elastyczność mięśni i stawów. Wykonywany regularnie przynosi ulgę w bólu, zapobiega powstawaniu odleżyn oraz poprawia komfort życia Pacjenta. Wszelkie zabiegi powinny być wykonywane przez wykwalifikowany personel, np. fizjoterapeutę.

8. Odpowiednia dieta.

Bardzo ważnym aspektem jest zapewnienie Pacjentowi diety bogatej w składniki odżywcze. Jeśli pacjent cierpi na zaburzenia przełykania, opiekun powinien przygotować odpowiednio dopracowane, zagęszczone i ciepłe, ale nie gorące potrawy. Bardzo ważne aby po karmieniu upewnić się, że w jamie ustnej nie zostały resztki pokarmu, którym mógłby się zaksztusić. Posiłki najlepiej jest podawać kilka razy dziennie w małych ilościach. W razie potrzeby skontaktować się z lekarzem zajmującym się żywieniem dojelitowym.

9. Przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów.

Pacjent powinien przyjmować odpowiednie ilości płynów (głównie wody). Jeżeli pacjent krztusi się pijąc wodę, można ją zagęścić, np. galaretką i podawać przez słomkę lub lyżeczką.

10. Regularne przebieranie Pacjenta w czystą odzież.

Ściągając odzież, opiekunowie powinni zawsze najpierw zdjąć koszulę, zaczynając od rękawa zdrowej strony. Przy zdrowej stronie opiekun będzie miał więcej pola manewru. Potem można zdejmować drugi rękaw, po stronie ręki dotkniętej przez udar.
Natomiast ubierając pacjenta, opiekunowie powinni zacząć od ramienia po stronie dotkniętej chorobą. Dzięki temu zmniejsza się dolegliwości bólowe oraz poprawia komfort pacjenta, nie zadając mu dodatkowego bólu.

Wprowadzenie tych zasad znacząco zwiększa komfort opieki nad Pacjentem po przebytym udarze mózgu, a także przyspiesza proces rehabilitacji oraz powrót do sprawności. Jednakże jest to jedynie kropla w morzu potrzeb. Z pewnością dużym wsparciem będzie wspólpraca z wykwalifikowanym fizjoterapeutą, który poprowadzi proces rehabilitacji Pacjenta.

Opieka nad Pacjentem po udarze jest bardzo trudna. Jeżeli potrzebujesz pomocy wykwalifikowanej osoby, Skontaktuj się ze mną. Jestem do Twojej dyspozycji. Służę wiedzą oraz doswiadczeniem.

Dojazd na terenie Nowej Soli i okolic GRATIS

Zapraszam serdecznie